НАЈЧЕШЋЕ ПОСТАВЉЕНА ПИТАЊА
Питање: Ко има право на отварање корисничког налога на Академској рачунарској мрежи Универзитета?
Одговор: Право на отварање корисничког налога имају сви запослени и студенти Универзитета у Новом Саду.
Питање: Шта добијам отварањем налога на Академској рачунарској мрежи?
Одговор: Отварањем налога добијате:
- e-mail адресу облика Vaše_korisničko_ime@uns.ac.rs уз сандуче за поруке,
- могућност коришћења других сервиса:
Питање: Која је процедура за добијање корисничког налога?
Одговор: Процедура за добијање корисничког налога се разликује за запослене и за студенте.
Студенти
- За студенте чији факултети користе систем даљинског учења SOVA (https://sova.uns.ac.rs/), отварање налога иницира студентска служба, а студент потом добија активациони линк путем кога постави себи лозинку и активира свој налог.
- Остали студенти попуњен захтев (http://www.uns.ac.rs/images/doc/cit-uns/formular.pdf), уз фотографију горњег дела друге странице индекса (где се види назив универзитета, назив факултета, број индекса, име и презиме особе која похађа студије) пошаљу на адресу cit@uns.ac.rs.
Запослени
- Попуните захтев за добијање корисничког налога (можете га преузети са нашег сајта http://www.uns.ac.rs/images/doc/cit-uns/formular.pdf).
- Попуњен захтев заједно са скеном/фотографијом личне карте (фотографисати страну личне карте на којој је фотографија и избрисати или прецртати датум рођења) пошаљите на адресу cit@uns.ac.rs.
За само отварање корисничког налога потребан је најмање један радни дан. Налог неће бити отворен у случају некомплетности захтева.
Питање: Колико често морам да мењам своју лозику?
Одговор: Лозинка истиче (постаје неважећа) шест месеци после отварања корисничког налога, односно од последње промене лозинке. Актуелну лозинку можете променити или продужити њено важење било када у периоду њеног важења. Важно је приметити да ће она од последње промене или продужења њене важности, важити нових шест месеци. Страница за продужење важности лозинке и за промену лозинке је https://portal.uns.ac.rs/pass/ (обавезан је префикс https када уносите адресу странице). Продужење времена важења лозинке можете тражити и слањем захтева на адресу cit@uns.ac.rs (захтев може бити послат са било које адресе и једино мора да садржи корисничко име за које се продужава трајање валидности лозинке).
Питање: Шта се дешава ако моја лозинка истекне?
Одговор: У овом случају ће Вам привремено бити онемогућен приступ сервисима Академске рачунаске мреже.
Питање: Шта се дешава ако заборавим лозинку?
Одговор: Студенти и запослени са своје алтернативне адресе шаљу захтев за нову лозинку уз фотографије докумената (Студенти: фотографију горњег дела друге странице индекса (где се види назив универзитета, назив факултета, број индекса, име и презиме особе која похађа студије), Запослени: фотографију личне карте (фотографисати страну личне карте на којој је фотографија и избрисати или прецртати датум рођења)). Захтев се шаље на адресу cit@uns.ac.rs.
Питање: Који су параметри које треба да знам за коришћење свог налога?
Одговор:
- Incoming mail server (pop3): pop.uns.ac.rs, Port: 995, Connection security: SSL/TLS, Authentication method: Normal password.
- IMAP mail server: imap.uns.ac.rs, Port: 993, Connection security: SSL/TLS Authentication method: Normal password.
- Outgoing mail server (smtp): smtp.uns.ac.rs, Port: 587, Connection security: STARTTLS Authentication method: Normal password.
- Proxy server: proxy.uns.ac.rs, Port: 8080.
- Eduroam: Security type - WPA2/AES, EAP method - PEAP, Phase 2 authentication - MSCHAPV2, Identity - Vaše_korisničko_ime@uns.ac.rs, CA certificate - Do not validate, Password - Vaša lozinka.
Сва упутства за подешавања можете пронаћи и овде:
http://www.uns.ac.rs/index.php/c-clanice/centri/cit-uns-c
Правилно писање академских електронских порука
Комуникација путем е-маила је неизоставна током студирања, па и након тога. Начин писања и наставак преписке нису истоветни ономе што се свакодневно користи у комуникацији путем друштвених мрежа и других платформи за дописивање. Писање порука у академској заједници захтева озбиљнији тон и прилагођену форму.
За правилно писање порука обратите пажњу на следеће ствари:
Е-маил адреса
- Направите индивидуалну е-маил адресу, на пример:
ime.prezime@uns.ac.rs ili prezime.broj_indeksa.godina_upisa@uns.ac.rs;
- Није пожељно користити е-маил налоге попут: student@domen, darkbyte@domen, specijalac@domen, kolacinameru@domen, 234@domen, asdf@domen, cicamaca@domen, makica@domen, mrzimsvojzivot@domen итд;
- Није пожељно писати са адресе својих родитеља, другова итд;
- За назив пошиљаоца је потребно подесити и навести пуно име и презиме, а не надимке и друге скраћенице.
Предмет поруке (engl. Subject)
- Предмет поруке мора бити јасан, да открива сврху; на пример: "Питање – предмет”, "Домаћи задатак 1, предмет", "Термин консултација за предмет", итд.
- Не остављајте празан, или предугачак предмет поруке;
- Порука може да заврши у spam порукама прималаца ако изоставите предмет поруке.
Садржај поруке
- Писање поруке започните формално: "Поздрав,", "Поштовање", "Поштовани XY", "Цењени XY"итд;
- Порука треба да буде кратка и јасна, а тон љубазан. Да се не поставља питање "Шта је писац хтео рећи?";
- Потребно је изразити поштовање, персирајте. Персирање је формални (пословни) начин обраћања;
- Дужу поруку је потребно раздвојити у целине, пасусе. Уколико имате више питања, везаних за вежбе/домаћи/пројекат, практичније је питати за термин консултација где ће се одговорити на сва та питања;
- Уколико се шаље неки прилог, обавезно нагласити "У прилогу мејла налази се...", "У прилогу Вам достављам...", "У наставку шаљем...", итд.
Правопис
- Водите рачуна о правопису и граматичким правилима;
- Избегавајте употребу било каквих емотикона, као и скраћеница попут: :-), :(((, Еј, Позз и слично;
- Није пожељно користити ВЕЛИКА СЛОВА у читавом тексту порука, осим где је то по правопису;
- Не препоручује се коришћење специјалних фонтова већ уобичајених: Times New Roman и/или Arial;
- Препоручена величина фонта је 10-12;
- Пре слања поруке, обавезно прочитајте текст барем једном и проверите правопис и суштину.
Поздрав и потпис
- Потпис је део поруке;
- Пожељно је поруку завршити неком од ових фраза: "Поздрав,", "Срдачан поздрав", "Срдачно", "С поштовањем" или "Унапред захвалан/захвална", итд;
- У наредном реду потребно је написати име и презиме, индекс, смер [, годину, групу].